Om Linda
Linda Gerhardsson, kommunikationsstrateg med ledarskapserfarenhet.
Jag heter Linda Gerhardsson och är grundare av Linda Gerhardsson Communication Business Partner AB. Och med mer än 20 års erfarenhet inom kommunikationsområdet är jag övertygad om att:
- Den ledare och chef som är skicklig på att kommunicera och omvandla företagets vision, ambitioner och omvärldens påverkan till en intresseväckande och engagerande berättelse har ett försprång.
- Den som ser potentialen i, och som är beredd att utveckla sin kommunikation i en allt komplexare värld, skapar goda förutsättningar för sig själv.
Kommunikation är min grej
Jag har alltid dragits till kommunikation. Vare sig det handlat om att skriva brev till min nu 97-åriga farmor, personliga anteckningar eller att hantera strategiska kommunikationsfrågor i ledande roller. Och även om jag dagligen blir påmind om vilken utmaning det är att lyckas är min fasta övertygelse att kommunikation är en framgångsfaktor.
Livserfarenheter
Jag har en förmåga att avstå från omedelbar belöning till förmån för långsiktiga mål vilket lett mig till att göra djärva vägval genom livet. Jag lämnade en mycket bra tjänst hos en mycket bra arbetsgivare 2018 för att uppleva hur det är att äga min tid under ett år. Det var ett magiskt och lärorikt år! Det innebar bland annat att jag fick avstå, längta och spara. Och det är verkligen välgörande att få vänta ibland. De insikter och nya perspektiv jag fick under detta år fortsätter att vägleda mig, i det dagliga, mot den person jag vill vara och hur jag vill bli ihågkommen. Jag vill vara en positiv kraft och bidra till att alla känner sig respekterade och inkluderade.
När jag var tjänstledig 2008 för att leva i Thailand med min familj under sex månader samlade jag på mig erfarenheter som har berikat både mitt privatliv och karriär. Mina vägval har gett mig insikt i att man kan snickra ihop det liv man själv vill leva. Och att det går alldeles utmärkt att ändra riktning då och då. Det handlar mest om timing och att ha familjen med sig på tåget.
Professionella erfarenheter
Mina kommunikations- och ledarskapserfarenheter spänner över flera branscher såsom säkerhet, industri och utbildning, företag i storleksordningen 35 anställda upp till cirka 3000.
Jag har bland annat tjänstgjort som kommunikationschef, avdelningschef, communication specialist och biträdande rektor.
Att samarbeta med gymnasieelever var en fantastisk upplevelse. Deras hjälpsamhet, positiva inställning och förmåga att se möjligheter istället för hinder var inspirerande. I rollerna kommunikationschef och avdelningschef har jag fått en djupare förståelse för komplexa organisationer och ansvar, vilket har bidragit till min personliga och professionella utveckling.
Eller som den gången när krisen stod för dörren. Då blev det tydligt hur avgörande vårt arbete med att revidera krisberedskapsplanen, implementera checklistor, etablera en akutchatt, definiera ansvarsområden och utveckla kommunikationsstrategier var. Tack vare dessa förberedelser kunde vi hantera en situation som ingen av oss tidigare upplevt på ett professionellt och respektfullt sätt. Jag ledde projektet och känner en djup stolthet över att vårt arbete verkligen gjorde skillnad den gången.
Drivkraft som företagare
Kommunikation är en del av lösningen för att driva framgångsrik utveckling och förändring. Jag vill dela med mig av min expertis för att hjälpa andra att nå sina mål.
I en allt mer komplex värld är min drivkraft att stärka företagsledare, chefer och medarbetare genom att dela med mig av min erfarenhet och kunskap inom strategisk kommunikation, och även det praktiska genomförandet.